Blogger Templates

Saturday

kerja hari pertama


hai, assalamualaikum.

hari nie semangat update blog. banyak benda nak cerita. semua cerita berkait dgn praktikal. takut nnt kena terlupa. sebabnya kena buat report utk tulis dlm log book. buku harian kita bekerja. dia ibarat diary kerja kita.

so, di sebabkan takde masa lg dan tak berapa nak rajin sgt, aku update kat sini dl. nnt senang nak refer. hehehe..

hah! first day praktikal aku dah dapat job. kena buat audit. kena sambung kerja yg kawan aku dah tinggalkan. aku kena audit akaun 1 company client nie. nama company client tue Basical Trend Sdn Bhd. aku pulak rasa benda nie mcm soalan exam. sebabnya tak logik ada nama company mcm tue. dan aku rasa mmg dah mcm exam lah.

bila aku bukak je file tue, aku bercakaplah sorang diri. mcm mana nak buat nie? nak mula dari mana? aduh, dah la en.maizi tak ajar pun. terus je dia bg aku file. dan aku pun blur lah kejap. cuba la ingat2 balik apa yg pernah aku blaja. tp 1 pun aku tak dpt igt. mmg parah neh. last2 aku ttp fail tue. dan aku pun review blk report2 yg senior2 dah siapkan dl. tgk contohnya mcm mana. kot2 lah ada clue.

dan bila dah buat sikit2, aku pun mula lah buat analisis utk diri sendiri. balik nie nak cari apa. dalam report tue nak kena ada apa. dan mana nak ambek source dia. mcm mana nak cari source dia.

haish! hari pertama bekerja pun dah jd stress. yg aku plg stressnya, akaun yg kwn aku buat tue salah. bila yg dia buat tue salah, nnt aku nak teruskan dgn kerja aku tue tentulah salah. nak je aku ckp kat en.maizi aku nak bermula dari awal blk. tp bila fikir2kan, nie bukan time aku study lg. takleh bwk style yg mcm tue. so, aku pun kaji mengkaji lah.

itu je lah kerja aku hari pertama nie. kaji mengkaji dl.


nota kaki: harapnya nnt aku dpt siapkan akaun audit tue.


No comments: